„Przedmiotem teologii jest Bóg, ludzkość i stworzenie, a wirem, w którym te trzy rzeczywistości egzystencjalnie się splatają, jest właśnie liturgia” - pisze w swojej książce David W. Fagerberg.

Zobacz i posłuchaj, co o polskim wydaniu tej przełomowej książki profesora teologii liturgicznej na Uniwersytecie Notre Dame w USA mówi o. Dominik Jurczak OP, wykładowca na Anselmianum w Rzymie.

„Theologia prima” Davida W. Fagerberga próbuje odpowiedzieć na kluczowe pytania: czym jest teologia liturgiczna i czym różni się od teologii liturgii? Jego zdaniem celebracja, do której włącza chrzest, jest wiarą Kościoła w ruchu, a tym samym podstawą rozumienia zbawczego działania Boga – nie zaś pustym rytualnym gestem. Zgodnie z tym podejściem wspólnota liturgiczna uprawia autentyczną teologię, a prawo modlitwy (lex orandi) ustanawia prawo wiary Kościoła.

„Theologia prima”, opublikowana w języku angielskim w 2003 roku, to drugie wydanie przełomowej książki Fagerberga z 1992 roku What is Liturgical Theology? A Study in Methodology – od tego czasu autor postanowił przeformułować wiele zaprezentowanych w niej kwestii, a jego sposób rozumienia teologii liturgicznej cały czas ewoluował.

Książka Fagerberga jest już piątą pozycją serii „Źródło i Szczyt” prezentującą polskiemu czytelnikowi bogactwo teologii liturgicznej. Zdecydowaliśmy się opublikować książkę Davida W. Fagerberga, ponieważ czytając ją można poznać również myślenie jego nauczycieli. Fagerberg umiejętnie przedsta­wia w formie syntezy najważniejsze idee teologii liturgicznej rozwijanej przez Aidana Kavanagha oraz Aleksandra Schmemanna. Równocześnie Theologia Pri­ma nie jest jedynie streszczeniem myśli wspomnianych teologów, ale twórczym rozwinięciem ich poglądów. 

David W. Fagerberg (1952-) – profesor teologii liturgicznej na Uniwersytecie Notre Dame w USA. Autor książek takich jak Consecrating the World: On Mundane Liturgical Theology (2016), Chesterton Is Everywhere (2013) oraz On Liturgical Asceticism (2003). Publikował m.in. w „Worship”, „Word & World” i „Rocznikach Teologicznych”. Fagerberg w swojej pracy naukowej zgłębia liturgię i teologię poprzez analizę lex orandi Kościoła, wpisując się w ortodoksyjną tradycję ascetyzmu. Jest znawcą twórczości Chestertona i właśnie jemu przypisuje to, że od ponad czterdziestu lat żyje w małżeństwie z Elizabeth i jeszcze nie osłabło w nim poczucie „przygody zwanej codziennością”. Ma dwoje dorosłych dzieci. Konwertyta z luteranizmu na katolicyzm.